املاک و مستغلات

پیشگویی و اتفاقات مهم سال 2024

سال 2023 میلادی با تمام فراز و نشیب تمام شد و در این مقاله که توسط گروه برتر ملک تهیه شده است تلاش گردیده است به وقایع مهم حوزه اقتصادی و سیاسی که در سال 2023 اتفاق افتاد پرداخته شود:

وقایع داخل ایران

در ایران در ابتدای سال میلادی 2023 اتفاقاتی افتاد که اخبار جهان را بیشتر متوجه وقایع داخل ایران بود .

ایران در سال 2023 عضو رسمی پیمان شانگهای و بریکس گردید که می تواند بر رشد اقتصاد ایران بیافزاید.

ایران و عربستان با میانجگری چین دوباره آشتی کردند و سفارت های خود را بازگشایی کردند و به دنبال آن سایر کشور های عربی حوزه خلیج فارس نیز رابطه خود را با ایران گسترش دادند.

رکود و سیاست انقباضی فدرال رزرو امریکا

بانک مرکزی آمریکا سیاست های انقباضی خود را ادامه داد و دنیا را همچنان با پول پر بهره مواجه کرد.

پیروزی راست های افراطی در دنیا

در اکثر کشور های دنیا مثل برزیل و ایتالیا به دلیل سیاست های انقباضی و رکود در دنیا احزاب ملی گرا و راست های اطرافی به پیروزی رسیدند.

جنجال دونالد ترامپ

دونالد ترامپ معروف ترین ملی گرای و پوپولیسم دنیا همچنان درگیر دادگاه های خود می باشد و روز به روز به محبوبیت خود به دلیل رکود اقتصادی بی سابقه در آمریکا می افزاید.

جنگ روسیه و اوکراین

جنگ روسیه و اکراین همچنان ادامه دارد و به دلیل سیاست های انقباضی دراکثر کشورهای های غربی حمایت های این کشورها از اوکراین کاهش می یابد. در اواسط جنگ نیز کودتای نافرجامی توسط واگنر در روسیه انجام گرفت.

اردوغان دوباره رییس جمهور ترکیه شد

اردوغان دوباره با میزان بالای 50 درصد رای دوباره رییس جمهور ترکیه گردید.

دیدار رهبر کره شمالی و پوتین

پوتین و رهبر کره شمالی در روسیه و کره شمالی دوبار با هم دیدار کردند و برحمایت از همدیگر در مبارزه با سیاست های غرب و آمریکا تاکید کردند

دیدار تاریخی شی جن و بایدن

بعد از جریان تایوان همه منتظر جنگ چین و امریکا بودند ولی ناگهان رییس جمهور چین و آمریکا در فلوریدا آمریکا بعد از مدت ها دیدار کردند و نشان دادند که علاوه بر اختلافات ولی همچنان رابطه اقتصادی دارند.

محبوبیت هوش مصنوعی و GPT Chat

در سال 2023 هوش مصنوعی محبوبیت شدیدی پیدا کرد و جی پی تی چت اولین پلتفرم هوش مصنوعی نام گرفت و شرکت های فناوری مثل اپل ، متا ، وارد حوزه هوش مصنوعی شدند.

املاک و مستغلات در رکود عمیق

به دلیل ورشکستگی غول چینی املاک و مستغلات و نرخ بهره آمریکا حوزه املاک در تمام دنیا در رکود عمیق فرورفته است. در ایران نیز املاک با تاثیر از اوضاع جهانی در رکود شدید فرو رفته است ولی مشاوران املاک همچون برتر ملک بهترین املاک را به شما در زمان رکود معرفی می کنند که زیر قیمت واقعی خود می باشد.

امارات و عربستان همچنان در مسیر پیشرفت

کشورهای حوزه خلیج مثل امارات و عربستان و قطر همچنان با سرمایه گذاری های کلان در حوزه های گردشگری ، ورزشی و تکنولوژی به محبوبیت خود در میان مردم دنیا می افزایند. بطوری که ستارگانی مثل کریستیانو رونالدو،کریم بنزما و سایر ستارگان فوتبال و بازیگران و… تصمیم به زندگی در عربستان گرفته اند . امارات همچنان در حوزه ساخت و فروش املاک برترین کشور دنیا است.بطوری که بیشتر مشاوران املاک فعال در ایران به دلیل کمیسیون های بالا امارات را ترجیح به ادامه فعالیت خود داده اند و برتر ملک نیز در حوزه خرید و فروش املاک در دبی و امارات نیز فعالیت دارد.

جنگ غزه و قیمت طلا

در اواخر سال 2023 شاهد جنگ غزه بودیم که شاهد شدیدترین جنایات انسانی هستیم و منطقه خاورپمیانه را وارد تنش تازه ای کرده است به طوری که کشور هایی مانند لبنان و یمن نیز وارد این جنگ شده اند. که این تنش باعث افزایش قیمت طلا گردید و سقف قیمتی تاریخی جدیدی در 2023 را ثبت گردید.

بسته شدن دریای سرخ و افزایش قیمت کالا

در اواخر سال 2023 به دلیل ادامه دار شدن جنگ غزه و وارد شدن یمن به جنگ و حمله به کشتی های به مقصد رژیم اسرائیل، دریای سرخ دیگر برای حمل و نقل کشتی های تجاری مناسب نبود و کشتی ها مجبور به تغییر مسیر شدند و باعث افزایش قیمت تمام شده کالا در جهان گردیده است که در سال 2024 نیز ادامه خواهد داشت .

پیش بینی اتفاقات 2024

آغاز سال 2024 میلادی با حوادث ناگوار برای خاورمیانه و ایران آغاز شد که شامل شهادت سردار موسوی در سوریه ، حمله تروریستی در کرمان مصادف با سالگرد سردار قاسم سلیمانی ،حمله تروریستی در لبنان ، و حمله تروریستی 4 ژانویه 2024 در بغداد می باشد. ولی در ادامه برخی رویداد های پیش روی سال 2024 بررسی خواهیم نمود :

1-احتمال جنگ در خاورمیانه

با توجه به تشدید اوضاع در خاورمیانه احتمال جنگ فراگیر و دخالت دولت های فرامنطقه در منطقه خاور میانه وجود دارد. که اوضاع املاک و مسکن را دچار بحران و رکود شدید خواهد نمود خصوصا در مناطق شهری.

2-احتمال افزایش نرخ دلار و طلا

با توجه تشدید اوضاع جنگی در خاورمیانه و رشد چاپ پول توسط بانک مرکزی احتمال افزایش نرخ طلا و دلار وجود دارد.

3-کاهش نرخ بهره آمریکا

با توجه اظهارات رییس فدرال رزرو آمریکا به احتمال زیاد در ماه مارس شاهد کاهش نرخ بهره خواهیم بود. که باعث ایجاد تورم و افزایش نرخ جهانی طلا و سایر کالا ها در جهان خواهد گردید.

4-گسترش هوش مصنوعی

با توجه به گسترش هر چه بیشتر هوش مصنوعی در امور روزمره افراد انتظار می رود هوش مصنوعی و ربات ها بیشتر وارد حوزه کارمندی و کارگری شوند و باعث بیکاری هر چه بیشتر افراد مختلف شوند و بحران جهانی ایجاد کند.

5- انتخابات آمریکا

با توجه به محبوبیت روزافزون ترامپ در آمریکا احتمال پیروزی رو می رود. ولی باز این فقط براساس نظریه سنجی های محلی می باشد.

6- رشد بیت کوین در سال 2024

با توجه به کاهش نرخ بهره از سوی آمریکا احتمال رشد بیشتر بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال وجود خواهد داشت.

7- احتمال جنگ در جنوب شرق آسیا

احتمال کودتا یا سرنگونی در دولت های جنوب شرق آسیا بیشتر از احتمال جنگ در جنوب شرق آسیا است زیرا با توجه به اینکه بیش از 60 درصد کالاهای دنیا را جنوب شرق آسیا (مخصوصا چین) تامین می کند به همین دلیل وجود هر گونه تنش در جنوب شرق آسیا به ضرر دنیا خواهد بود به همین دلیل احتمال وقوع جنگ در جنوب شرق آسیا بسیار پایین است.