املاک و مستغلات

تاثیر قیمت بنزین بر قیمت مسکن

تاثیر قیمت بنزین بر قیمت مسکن این روزا ها افکار سازنده ها و فعالان باز مسکن را به خود درگیر کرده است در این مقاله سناریو ها و تاثیر قیمت بنزین در مسکن را بررسی می کنیم.

32

سناریو اول : بنزین 8 هزار تومانی

در حال حاضر قیمت بنزین در ایران ارزان ترین قیمت را در جهان به خود اختصاص داده است یعنی 0.029 دلار را دارد.

به خصوص اینکه این بنزین به خودرو داده می شود نا عدالتی در جامعه ایجاد کرده است و باعث معضلات دیگر شده است. قیمت سوخت هر چه قدر نگه داشته شود از آن طرف قیمت دلار افزایش خواهد یافت چون باعث خروج ذخایر ارزی ایران و کاهش ارزش ریال خواهد شد . تازه اگر بنزین 8 هزار تومان شود ایران باز در بین سه کشور ارزان از نظر بنزین قرار خواهد گرفت با قیمت هر لیتر 0.13 دلار می شود.

که این قیمت تاثیر چندانی بر وضعیت مسکن نمی گذارد فقط قیمت کالا های مصرفی را بالا می برد و همچنان بازار مسکن جذاب خواهد بود و قیمت های مسکن افزایشی خواهد بود و باعث خروج مسکن از رکود شود.

سناریو دوم :بنزین به قیمت فوب خلیج فارس

فوب خلیج فارس در حال حاضر 0.8 دلار (با دلار 58 هزار تومانی می شود تقریبا 46 هزار تومان) است. که این قیمت فشار زیادی به جامعه وارد می کند و همه چیز را در رکود سنگین فرو خواهد برد و مسکن برای مدت زیادی در رکود خواهد بود. که با توجه به وضعیت اقتصاد اصلا گزینه مناسبی نیست.

سناریو سوم : بنزین کمتر از قیمت فوب خلیج فارس

قیمت نصف فوب خلیج فارس تقریبا به قیمت بنزین لیتری 15 تا 20 هزار تومان می شود که قیمت معقولی است ولی باز برای مدتی قیمت مسکن را در رکود سنگین فرو خواهد برد.

مناطق ارزشمند در صورت افزایش بنزین

در صورت افزایش بنزین ،مسکن در مناطق نزدیک به مراکز اقتصادی یا مراکز شهرها با افزایش قیمت شدیدی را تجربه خواهد کرد و برعکس مسکن در شهرک ها و مناطق به دور از شهر و خصوصا روستاها در رکود شدیدی فرو خواهد رفت.

با توجه به افزایش قیمت سوخت ، کرایه حمل و نقل هم افزایش خواهد یافت و بر قیمت مصالح ساختمانی تاثیر خواهد گذاشت. پس در نتیجه انبوه سازی کاهش و شخصی سازی افزایش خواهد یافت. در مورد بعدی شهرهای صنعتی ساخت و ساز گسترش خواهد یافت.

سخن آخر

در مورد تاثیر قیمت سوخت و مسکن باید کاملا با دقت تصمیم گرفته شود و از مشاوران ماهر در حوزه املاک استفاده شود. که گروه برتر ملک دارای مشاوران تخصصی در حوزه سرمایه گذاری املاک و مستغلات می باشد که برای ارتباط با ما با تماس با شماره 52233040-041 از مشاوره گروه برتر ملک بهره مند شوید.