املاک و مستغلات

تاثیر جنگ بر قیمت مسکن

تاثیر جنگ بر قیمت مسکن به چندین عوامل بستگی دارد که در مقاله زیر به آن پرداخته خواهد شد.

عوامل ژئوپلیتیک

جنگ ها از نظر وسعت درگیری به جنگ های منطقه ای و جهانی تقسیم بندی می شوند تا الان دو جنگ جهانی اتفاق افتاده است که نقطه شروع و سقوط بسیاری از کشور های قدرتمند حال حاضر جهان بود و الان نیز دنیا در آستانه یک جنگ جهانی دیگر قرار دارد. جنگ های منطقه ای اگر در مناطق حساس جهان مانند خاور میانه باشد بر قیمت های جهانی تاثیر مستقیم خواهد داشت.ولی اگر در منطقه معمولی باشد مثلا الان چندین جنگ در مناطق مختلف آفریقا است ولی تاثیر چندانی بر قیمت های جهانی ندارد.

اختلال در عرضه و تقاضا

در جنگ ها معمولا روند عرضه و تقاضا مختل می شود که باعث می شود کالاهای مصرفی روزانه به دلیل عرضه پایین گران شوند و کالاهای غیر مصرفی و نقدشوندگی پایین ارزان شوند. البته این مورد مربوط به منطقه جنگی است و این معادله در مناطقی که به دور از جنگ هستند کاملا متفاوت است.

عملکرد بازار

در مواقع جنگ معمولا مردم آن منطقه به سوی دارایی های با نقدشوندگی بالا مثل طلا می روند. و بازار ها با نقدشوندگی پایین مثل مسکن دچار رکود می شوند.

سخن نهایی

در زمان جنگ دو منطقه نزدیک جنگ و منطقه درگیر جنگ داریم که در هر دو مسکن در رکود فرو می رود ولی بهترین شرایط برای خرید مسکن در مناطق نزدیک و بدون درگیر جنگ است. مثلا منطقه درگیری در کشوری است که نزدیک کشور شما است ولی مطمعن هستید کشور شما درگیر جنگ نخواهد شد ولی بازار مسکن در کشور شما(که بی طرف جنگ است) نیز در رکود است. پس بهترین فرصت برای خرید مسکن ارزشمند در بازار خواهد بود.

نکته آخر : توجه داشته باشید در دوران رکود قیمت و شرایط را خریدار مسکن تعیین می کند.