املاک و مستغلات

رکود مسکن کی تمام می شود؟

رکود مسکن از ابتدای سال 1402 شروع شد و تا الان نیز ادامه دارد. در این مقاله به بررسی عوامل رکود می پردازیم.

مسکن پیشتاز بازارها در سال1402

طبق داده های بانک مرکزی که بعد از چند ماه در مورد مسکن انتشار یافت میانگین قیمت مسکن در تهران در محدود 76 میلیون تومان قرار دارد که نسبت به مدت پارسال نزدیک 70 درصد رشد قیمتی را شاهد می باشیم. که در مقایسه با بازدهی سایر بازارها بیشترین بازده را داشته است.

رکود جهانی مسکن

به دلیل افزایش نرخ بهره در اکثر کشورها ، مبلغ بازپرداخت تسهیلات مسکن نیز افزایش پیدا کرده است و این باعث رکود سنگین در بازار مسکن جهانی شده است به طوری که غول ساخت و ساز چین به دلیل عدم توانایی در بازپرداخت تسهیلات اعلام ورشکستگی کرده است و تقاضا برای مصالح ساختمانی و زمین را شدیدا کاهش داده است و موجب رکود مسکن در بازار شده است.

رکود مسکن در ایران

با توجه به اینکه مواد خام صادراتی مصالح ساختمانی ایرانی به عراق ،امارات و چین است اذا عدم تقاضا در این بازار ها موجب کاهش صادرات و عرضه در داخل ایران می شود. که موجب کاهش قیمت مصالح ساختمانی در ایران می شود. البته تقاضا در مارکت جهانی نیز بی تاثیر نیست.

بهترین زمان خرید مسکن چه موقع است؟

در حال حاضر به دلیل وجود رکود در مسکن ،فایل های خوب در املاک را راحت می توان پیدا کرد و بهترین زمان برای خرید مسکن و ساخت و ساز است وحتی می توان فایل های بد را تبدیل به فایل های خوب کرد و قدرت مذاکره در دست خریدار می باشد.